VILKEN DAG !!

VILKEN OTROLIGT rolig/spännande dag jag vart med om !!! OJOJO, ALL respekt till alla läkare !! VILKET jobb dom gör, helt otroligt.
Började med att vi käkade fruksot på sjukhuset, sedan snabbt vidare till operationssalen för att söva ner en person som skulle operera sin galla.
Jag fick precis som alla andra som var i salen ha gröna operationskläder med mössa och hanskar. Va väldigt nervös innan och när jag kom in i salen. När personen var sövd började paula och hennes kompisar göra 4 titt hål i hennes kropp, sen stack de ner en kamera i hennes navel för att se allt på en tv: skärm. ASSÅ DE VA DE COOLASTE JAG SETT. Tänk att det är detta vi ALLA består av. Sedan brände de bort gallan som satt fast på levern och drog sedan ut den i en påse från kroppen. När gallan väl var ute ropade paula på mig att jag skulle hålla den OCH de gjorde jag. Sedan tog vi ut alla stenar som var i gallan ( Gallsten ) och slängde. Tänk att jag hållt i en galla fullt med sten i. Ojojojo... våran kropp är verkligen cool. ALLT i salen var Sterilt och på de området på golvet där de högsta läkarna stog fick man ABSOLUT inte röra nånting. HAHAH sen när Paula skulle komma visa mig en grej så lyckade jag komma åt hennes kappa lite lite med mitt lillfinger och då var hon tvungen att byta kläder DIREKT !!! Helt sjukt vad sterilt det ska vara, men de är bra !! Inga bakterier från andra får komma in i hennes kropp.
Efter 2 timmars operation och 10000 frågor och 10000 svar tog vi tills slut paus.
El ja paus och paus, 5 minuter satt vi sen va de vidare till nästa operation!!
Åderbråck !! Då lägger man typ 5-6 snitt vid benet sen drar man ut bråcken genom en slang.
Jag har nog aldrig sett så mycket blod i hela mitt liv, men de var inte läskigt. ABSOLUT ABSOLUT INTE som man ser på tv, ABSOLUT INTE. Det var lixom så naturligt, kollade inte bort en ändå gång. När jag kolla på grey`s anotomy hemma på tv kollar jag bort DIREKT men detta var absolut inte likadant !! Faktiskt läskigare att se de på tv än i verkligheten !! HELT SANT !!!
JAA jag måste iaf säga att detta borde ALLA vara med på nån gång i sitt liv !! Rikitgt stolt över mig själv att jag gjorde detta !! Om ni får chansen nån gång, TVEKA INTE !!
Kan sammanfatta denna dag som en riktigt COOL dag !!
Gud va mycket jag lärt mig, allt jag frågade dom fick jag svar på DIREKT !!
TACK PAULA för att jag fick va med :D
Glömde ju självklart att ta kort när jag hade kläderna på mig men en bild fick jag när vi hade de vita kläderna på mig ( innan vi gick in ioperations salen ).
PUSS OCH KRAM .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0